آخرین بروز رسانی: 15th آگوست, 2022

تصفیه آب استخر

تصفیه آب استخر نوعی از دستگاه تصفیه آب صنعتی بوده و بر اساس روش های متفاوتی انجام میگردد . به طور کل استخرها را میتوان به دونوع تقسیم نمود که عبارتند از :

  • استخرخصوصی و شخصی
  • استخر عمومی و مجتمع ها

معمولا حجم استخرهای خصوصی تا 400m3 شناخته میشوند و استخرهای عمومی معمولا از 400m3 به بالا .

تصفیه آب استخر

در گذشته برای تصفیه آب استخر از کلر استفاده میشد که در زمان حال نیز برای برخی استخر ها از این روش استفاده میشود. روش استفاده از کلر نیز برای تصفیه استخر به این صورت بود که ابتدا مقداری کلر با آب داخل یک سطلی مخلوط میشد و این سطل های اماده شده از چند جهت وارد استخر میگردید . البته استخر از افراد تخلیه میشد و پس از زمان معین که استخر تخلیه بود دوباره مورد استفاده قرار میگرفت . حل شدن کلر در آب باعث بوجود آمدن گاز کلر میشد که بسیار میتوانست به سیستم تنفسی آسیب بزند و متاسفانه در زمان گذشته به علت سهل انگاری برخی افراد مسئول استخر ، صدمات جانی نیز بوجود آمد.

کلر به منزله ی تصفیه آب استخر استفاده نمیشود بلکه برای گندزدایی آب از میکروب ها و ویروس ها و میکروارگانیسم ها استفاده میشود . کلر برای از بین بردن میکروب ها و میکروارگانیسم ها نیاز دارد که دیواره سلول را خراب کرده و به هسته ی آن آسیب برساند . اما امروزه سیستم استفاده از ازن به جای کلر برای گندزدایی پیشنهاد میشود . ازن مزایای بسیار زیادی نسبت به کلر در دستگاه تصفیه آب استخر دارد . یکی از مهمترین مزیت های ازن در تصفیه آب استخر نسبت به کلر ، قدرت بسیار زیاد آن در از بین بردن میکروارگانیسم ها میباشد .

تصفیه آب استخر

تصفیه آب استخر

قدرت ازن در از بین بردن میکروارگانیسم ها در تصفیه آب استخر نسبت به کلر ، سه هزار مرتبه بیشتر است و علت این قدرت نیز این است که ازن یا اکسیژن فعال به محض ارتباط با دیواره میکروارگانیسم آن را از بین میبرد اما کلر همانطور که گفته شده نیاز به خراب کردن دیواره ونفوذ به هسته دارد .

یکی از معایب کلر در تصفیه آب استخر ها این است که با املاح موجود در آب تشکیل رسوب میدهد این رسوب که از نمک تشکیل میشود باعث کدر شدن آب و همچنین دیواره های استخر میگردد . به طور کلی با استفاده از کلر در تصفیه آب استخر ، لایه روبی بدنه ی استخر باید در فاصله زمانی کوتاه تری انجام شود . اما استفاده از ازن در تصفیه آب استخر به این صورت است که بار ذره های معلق موجود در آب استخر را گرفته و باعث متصل شدن انها به یکدیگر میشود . این اتفاق دو مزیت دارد:

الف : باعث تمیز شدن و زلال شدن آب استخر میشود

ب: با پیوستن ذرات معلق در آب ، حذف آنها توسط فیلتر های تصفیه آب استخر ساده تر میشود .

شکل ظاهری ازن مانند کلر نیست تا بتوان آنرا در جایی نگهداری کرد و در زمان تصفیه آب استخر به مرور از آن استفاده شود بلکه بعلت ناپایداری بسیار زیاد اکسیژن فعال یا همان ازن ، در محل باید تولید و همانجا استفاده شود به این صورت که توسط ژنراتور آن ایجاد و عمل استریل آب را بخوبی انجام دهد .

ازن با استفاده آن به مرور از حالت o3 به o2 تبدیل میشود و باعث افزایش اکسیژن داخل آب استخر و در نتیجه ی آن زنده بودن بیشتر آب نیز میشود .

ازن مزایای زیاد دیگری نیز به کلر در تصفیه آب استخر دارد که به طور مختصر میتوان ؛ عدم مقاومت باکتریها و میکروارگانیسم نسبت به ازن در طول زمان ، عدم رسوب در استفاده از ازن ، عدم تولید ماده سمی در تصفیه آب استخر با ازن ، از بین بردن صد در صدی میکروب ها و میکروارگانسیم ها با ازن ، عدم مشاهده ی سوزش در چشم و بسیاری از انواع اگزما و ناراحتی پوستی در تصفیه آب استخر با ازن ، ازن بوی بد آب و نتیجتا محیط استخر را از بین میبرد ، هزینه تعمیر نگهداری و استفاده ی آن پایین است ، عدم رشد جلبک ها در استخر به دلیل استریل قوی و اکسید بالای ازن ، عدم نیاز به تعویض آب استخر در زمان های کوتاه و نتیجه ی آن مصرف کم آب حتی با وجود استخرهای بزرگ و بسیاری دیگر از خاصیت های استفاده ازن در تصفیه آب استخر را نام برد .

اما به غیر از سیستم گندزدایی آب استخر که عنوان شد با استفاده از اکسیژن فعال انجام میشود نیاز به یک سیستم تصفیه املاح آب استخر نیز وجود دارد تا کیفیت آب استخر کاملا بالا برود و آن استفاده از فیلتر هاست . فیلترهایی که در دستگاه تصفیه آب استخر که نوعی از تصفیه آب صنعتی به شمار میآید مورد استفاده قرار میگیرد عبارتند از : فیلترهای شنی ، فیلتر دیاتومه ، فیلتر کارتریجی .

فیلتر های شنی در تصفیه آب استخر ، متشکل از شن بوده و قیمت تمام شده ی پایین تری نیز دارد . نوعی از این شن ها ، شیشه ها بازیافتی هستند که توان حذف خوبی در املاح و لجن ها دارند .

فیلترهای دیاتومه نیز از بقایای یکسری از موجودات دریایی و اسکلتی است که قدرت زیادی نیز در حذف املاح دارد .

فیلترهای کارتریجی نیز از فیلتر ها و کارتریجهای مصنوعی تشکیل شده است که در تصفیه آب استخر های کوچک استفاده میشود.

با توجه به مفصل بودن تشریحات انواع فیلتر ها فقط معرفی آنها انجام شد و در مقاله های دیگر به تشریح کامل آنها میپردازیم .

به طور کلی توضیحاتی که داده شد مختصری بود از تصفیه آب استخر ها ؛ که تمامی استخر ها نیاز به بررسی و کارشناسی برای طراحی و استفاده از تصفیه آب استخر دارد .

کلیه ی کسانی که دارای استخر قدیمی و یا جدید هستند و یا تصمیم به احداث استخر داشته و تمایل به استفاده از تصفیه آب استخر دارند ؛ میتوانند طی تماس تلفنی با کارشناسان خبره ی ما در این زمینه ، بهترین مشاوره را دریافت و دستگاه تصفیه آب استخر خود را سفارش دهند .

برای دریافت مشاوره و یا سفارش خرید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید :

021-33121212

تصفیه آب استخر

تصفیه آب استخر

مقالات مرتبط :

طعم و بو در آب های زیرزمینی و TDS

تئوری توصیف فرآیندهای آشکارسازی بو در سیستم های تصفیه آب

طعم و بوی آب در دستگاه تصفیه آب

تجزیه مواد آلی جزئی در تصفیه آب

جداسازی مواد آلی در تصفیه آب

تصفیه آب خانگی برای آکواریوم

تصفيه آب پرورش ماهي

سختی آب RO برای تصفیه آب آکواریوم چه اندازه باشد؟

تصفیه آب چاه

گندزدایی آب

دسته‌بندی: وبلاگبرچسب‌ها: ,