آخرین بروز رسانی: 15th آگوست, 2022

تصفيه آب پرورش ماهي

سالهاي زيادي است كه پرورش ماهي در جهان به علت افزايش نياز بشر مرسوم شده است. در گذشته تمامي ماهيان مصرفي انسانها ،تنها از طريق درياها ، اقيانوس ها و رودخانه ها تهيه ميشد اما امروزه شاهد وجود پرورش ماهي در استخر ها توسط توليد كنندگان هستيم به طوري كه صنعت پرورش ماهي بوجود آمده است .
پرورش ماهي به صورت مصنوعي توسط انسانها از ديرباز بوده است ؛ اما اين صنعت نيز مانند ديگر صنايع ، با پيشرفت تكنولوژي پيشرفتهاي زيادي داشته و موجب افزايش بهره وري شده است كه يكي از اصلي ترين آنها تصفیه آب پرورش ماهي است .

البته نوع تصفیه آب برای پرورش ماهی خوراکی با پرورش و نگهداری ماهی زینتی و آکواریومی متفاوت است و ظرافت های خاص خودش را دارد.
دستگاه تصفيه آب پرورش ماهي در خانواده دستگاه تصفيه آب صنعتي شناخته ميشود . براي تشريح تصفيه آب پرورش ماهي ابتدا بايد شماي كلي و مختصري از پرورش ماهي داشته باشيم .
ماهي يك موجود سرد سير است كه برعكس موجودات گرمسير ، انرژي براي گرم كردن بدن خود مصرف نميكند . اين يكي از مزيت هاي ماهي ها براي رشد ميباشد . به طور كلي از مهمترين عوامل پرورش ماهي ، اهميت دادن به رشد ماهي هاست .
در پرورش ماهي بايد ترتيبي داده شود تا در كمترين زمان و كمترين صرف غذا ، بيشترين اندازه رشد ماهي فراهم شود . ماهي ها بر اساس جنب و جوش خود ، مصرف غذا دارند ؛ بدين ترتيب چون حركت ماهي هاي كوچك از ماهي هاي بزرگ بيشتر است فلذا مصرف غذاي بيشتري نيز دارند .
يكي ديگر از نكاتي كه در پرورش ماهي بايد در جهت افزايش بهره وري ديده شود ، حجم ماهي ها در فضاي استخر است كه اين تنها با استفاده از سيستم هاي نوين تصفیه آب پرورش ماهي فراهم ميشود كه در ادامه آنرا تشريح خواهيم كرد.

تصفيه آب پرورش ماهي

تصفيه آب پرورش ماهي

برخي ماهي ها در سيستم پرورش ماهي با آب شور و برخي با سيستم پرورش ماهي با آب شيرين رشد ميكنند كه تهيه هر كدام از آنها با استفاده از تصفيه آب پرورش ماهي امكان پذير است . بعنوان مثال در شهر قم ، كه آب كاملا شوري دارد ، افراد زيادي هستند كه با استفاده از دستگاه تصفيه آب صنعتي پرورش ماهي ، استخرهاي آب شيرين و مناسبي دارند .
اما نكاتي كه در تصفيه آب پرورش ماهي اهميت بسزايي دارند عبارتند از:
تنظيم و افزايش ميزان اكسيژن در آب
حذف فضولات و مواد سمي آب
حذف ميكروارگانيسم ها و جلبك ها
كاهش مصرف آب
همانطور كه مطلع هستيد ، آب داراي اكسيژن است و ماهي ها نيز از اكسيژن آب جهت رشد و سلامت خود استفاده ميكنند ؛ اما اكسيژن آب بينهايت نيست و با مصرف ماهيان تمام ميشود ؛ هر چقدر هم تعداد ماهيان در يك استخر بيشتر باشد ، اكسيژن ، زودتر تمام ميشود .
با استفاده از تصفيه آب پرورش ماهي ، ميزان اكسيژن آب تنظيم شده و باعث امكان رشد تعداد بيشتري از ماهي ها در يك استخر ميگردد.
يكي از موادي كه در تصفیه آب پرورش ماهي مورد استفاده قرار ميگيرد ازن است . ازن كه همان اكسيژن فعال است ، كاربرد بسيار زيادي در اين نوع تصفیه آب صنعتي دارد . ازن هم به عنوان سيستم گند زدايي و هم بعنوان توليد اكسيژن استفاده ميشود .
ازن توان بسيار زيادي در نابودي ميكروارگانيسم ها دارد. اين ماده كه در تصفيه آب پرورش ماهي مورد استفاده قرار ميگيرد ،به محض ارتباط با ديواره ي ميكروبها، انگلها، ويروسها و جلبكها ، آنها را از بين ميبرد. (البته ازن در تصفیه آب استخر نیز مورد استفاده قرار میگیرد)
استفاده از اكسيژن فعال در تصفيه آب پرورش ماهي ، باعث ميشود تا در ديواره و كف استخر پرورش ماهي ، جلبكها و خزه ها نتوانند رشد كنند ؛ در نتيجه نياز به نظافت هاي پي در پي استخرها بسيار كاهش ميابد .
ازن داخل آب به سرعت به اكسيژن تبديل شده و ميزان آنرا در آب افزايش ميدهد. معمولا اگر نياز به اكسيژن بيشتر باشد از دستگاه اكسيژن ساز در تصفيه آب پرورش
ماهي استفاده ميشود .
در تصفيه آب پرورش ماهي ، براي حذف فضولات و سم موجود در آب ، از ميكروفيلترها و بيوفيلترها استفاده ميشود .
بهترين نوع تصفیه آب پرورش ماهي ، تصفیه آب مدار بسته پرورش ماهي است . چنانچه قصد احداث استخر پرورش ماهي داريد ، بنا به آناليز آب ورودي تان ، نوع ماهي كه قصد پرورش آنرا داريد ، جهت افزايش بهره وري ، با هزينه معقول و مناسب ، بايد از تصفیه آب پرورش ماهي استفاده كنيد لذا با ما تماس بگيريد ؛

همكاران متخصص و با تجربه ي ما آماده پاسخگويي و مشاوره ي توليد و طراحي بهينه تصفیه آب پرورش ماهي شما هستند .

نکته ی بسیار مهم درباره سیستم مداربسته تصفیه آب پرورش ماهی

سیستم های پرورش ماهی کاری بسیار حرفه ای و دقیق است که در صورت عملکردی اشتباه، هزینه های گزافی را برای تولید کننده تحمیل میکند. و همینطور عکس آن نیز صدق میکند. چنانچه از روش و عملکردی صحیح و فنی استفاده شود بسیار بیشتر از تصور شما میتواند سود دهی و بهره وری ایجاد کند. پیشنهاد ما این است که حتما از کارشناسان مجرب و کارآزموده ای که جواب کار خود را در نمونه های متفاوت گرفته اند، استفاده کنید. با تماس شما کارشناسان مجموعه، رزومه کاری و نمونه های موفق اجرا شده را به شما معرفی خواهند کرد.

مقالات مرتبط:

سختی آب RO برای تصفیه آب آکواریوم چه اندازه باشد؟

تصفیه آب استخر

تصفیه آب چاه

دسته‌بندی: وبلاگبرچسب‌ها: ,