آخرین بروز رسانی: 15th اکتبر, 2022

علت پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب

علت پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب

در دستگاه های تصفیه آب به روش اسمزمعکوس همواره یک مخزن در کنار دستگاه قرار بگیرد، علت آن این است که خروجی دستگاه RO بسیار کم است و باید حتما آب در مخزن تحت فشار ذخیره شود و این مخزن تامین کننده فشار آب در زمان برداشت است. یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است در دستگاه تصفیه آب پیش بیاید و شما باید به آن توجه کنید، پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب است که ما در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم.

دستگاه تصفیه آب خانگی مدتی پس از استفاده ممکن است به دلیل استفاده مکرر و یا عدم مراقبت درست از آن با مشکلاتی نظیر کاهش فشار آب و پر نشدن مخزن دستگاه مواجه شود که به دلایل مختلفی بستگی دارد. در این مبحث سعی میکنیم تا درباره علت پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب و روش های رفع این مشکل صحبت کنیم.

چند علت پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب:

  • آسیب دیدگی سیستم اسمز معکوس
  • کم شدن فشار هوای داخل مخزن
  • ایجاد مشکل در دیافراگم و یا پارگی آن
  • بروز مشکل در اتصالات دستگاه
  • سوراخ شدن مخزن دستگاه

آسیب دیدگی سیستم اسمز معکوس:

یکی از اصلی ترین بخشهای دستگاه تصفیه آب ،سیستم اسمز معکوس است که با دارا بودن چند فیلتر، قادر به حذف 99% از نمک‌های محلول ، املاح و ناخالصی های موجود در آب است .

زمانی که مخزن دستگاه پر است آب از طریق  فشار هوا به خارج از دستگاه هدایت میشود که بروز هرگونه مشکل در این مسیر،میتواند علت پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب باشد.

خراب شد سوئیچ فشار بالای دستگاه

در دستگاه های تصفیه آب به روش اسمز معکوس قطعه ای به نام سوئیچ فشار بالا وجود دارد که کنترل کننده دستگاه است. این قطعه زمانی که مخزن پر میشود، دستگاه را خاموش میکند. در صورت بروز خرابی در این قطعه یا از تنظیم خارج شدن آن ممکن است مخزن به درستی پر نشود و در خروجی آن مشکل به وجود آید.

کم شدن فشار هوای داخل مخزن:

یک علت پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه اّب میتواند کم شدن فشار هوای داخل مخزن باشد که این مشکل از طریق کم شدن حجم آب خروجی از شیر آب با وجود پر بودن مخزن دستگاه قابل تشخیص است و برای رفع این مشکل باید مخزن هوای دستگاه شارژ شود،البته باید شارژ مخزن هوا حتما توسط متخصصان ماهر و با تجربه انجام شود.

ایجاد مشکل در دیافراگم و یا پارگی آن:

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث پر نشدن مخزن دستگاه شود آسیب به دیافراگم و تیوپ و یا ایجاد پارگی در آن باشد واین به معنی وارد شدن آب به داخل محفظه هوای فشرده میباشد،و در صورتی که با وارد کردن فشار به سوپاپ سوزنی مخزن؛به جای هوا از آن آب خارج شود یعنی دیافراگم دچار پارگی شده که متاسفانه  قابل تعمیر نبوده و باید مخزن سالم دیگری جایگزین شود.

بروز مشکل در اتصالات دستگاه:

همانطور که میدانید دستگاه تصفیه آب از اتصالات و بخشهای مختلفی تشکیل شده است که بروز مشکل در  هر یک از آنها میتواند علت پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب باشد که در اکثر مواقع با نشت آب از قسمت آسیب دیده ،مشخص میشود و در این صورت اگر مشکل در محل اتصالات بود باید از طریق ابزار مناسب محل مورد نظر را تعمیر کنید ،اما اگر مشکل در قطعات داخلی دستگاه باشد باید توسط کارشناس مورد بررسی قرار بگیرد.

سوراخ شدن مخزن دستگاه:

یکی دیگر از مهمترین بخش های اصلی دستگاه تصفیه آب،مخزن آن است که معمولا از جنس پلاستیک یا فلز ساخته میشود،البته مخزن فقط در سیستم های اسمز معکوس به کار برده میشوند و در سیستم های فیلتراسیون کاربردی ندارند.

وجود سوراخ در مخزن به راحتی قابل تشخیص است و از طریق بررسی سرتاسر مخزن و وجود نشتی آب میتوان به موضوع پی برد و در این صورت مخزن دستگاه باید تعویض شود.

سخن پایانی:

اگر به هر دلیلی مخزن دستگاه تصفیه آب پر نمیشود ،پس از بررسی همه موارد بالا و تعویض به موقع فیلتر ها و همچنین کنترل فشار آب کافی برای پمپاژ آب در سیستم ،در صورتی که نتوانستید علت پر نشدن دستگاه تصفیه آب را متوجه شوید بهتر است از کارشناسان متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا از آسیب های احتمالی بعدی جلوگیری شود.

از همین روی همکاران با تجربه ما در شرکت ایلیا گستر در خدمت شما همراهان گرامی هستند تا بتوانید در صورت هرگونه سئوال یا مشکل درباره علت پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب با ما در تماس باشید.