آخرین بروز رسانی: 3rd جولای, 2022

ساخت تصفیه آب با بطری

ساخت تصفیه آب با بطری

برخی از مواقع شاید شما در شرایطی قرار بگیرید که به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشته باشید اما میتوانید با ساخت دستگاه تصفیه آب با بطری،در مواقع ضروری و یا به عنوان کاردستی برای کودکان ،آب تمیزی برای خود فراهم کنید.

ساخت تصفیه آب با بطری

ساخت تصفیه آب با بطری

وسایل مورد نیاز برای ساخت تصفیه آب با بطری:

*********************************************************************************************

  • یک بطری آب پلاستیکی یک لیتری
  • سنگریزه
  •  چاقو
  • پنبه
  • شن وماسه
  • ریگ
  • نوار چسب

مراحل ساخت تصفیه آب با بطری:

مرحله اول:ساخت بدنه دستگاه تصفیه آب

مرحله دوم: پر کردن طبقاتی بطری

مرحله سوم: تصفیه آب

ساخت بدنه دستگاه تصفیه آب:

ابتدا بطری را به دو قسمت تقریبا مساوی برش بزنید. البته قسمت بالایی کمی کوچکتر باشد و مطمئن شوید که اگر این قسمت با قسمت پایینی متناسب است، آن را سروته کنید.برای لایه بندی و ریختن مواد، باید درب بطری را محکم ببندید.

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب دیدگی، لبه تیز بطری را با نوار چسب بپوشانید. اما فاصله کمی را در پایین این قسمت بدون نوار چسب  باقی بگذارید،طوری که نوار چسب با آب تماس نداشته باشد .

پر کردن طبقاتی بطری:

در این مرحله توسط موادی مانند سنگریزه، ریگ و شن و ماسه که از طبیعت پیدا کرده اید، داخل بطری را به صورت طبقه بندی پر کنید.

ارتفاع هر لایه باید حدود ۲ سانتیمتر ضخامت داشته باشد. پنبه را نیز در کف بطری قرار دهید.

دقت کنید که در بالای بطری سنگریزه های درشت تر، و در لایه های پایین تر مواد ریزتر و نرم تر قرار می گیرند.

تصفیه آب:

این مرحله در واقع مرحله پایانی ساخت تصفیه آب با بطری به شمار میرود و شما میتوانید آب تصفیه شده و سالم در اختیار داشته باشید،در این مرحله  فقط کافی است به آرامی درپوش بطری را باز کرده و بطری را وارونه کنید تا درب آن به سمت پایین قرار گیرد.

سپس آب گل آلود را از بالا بریزید، زمان کوتاهی طول میکشد تا آب مسیر لایه های قرار داده شده را طی کند،اما در انتها  آب خالص و سالم از بطری بیرون می آید.

برای افزایش کیفیت آب می توانید در بین لایه ها مقداری زغال پودر شده قرار دهید، این کار باعث می شود که بو، طعم، رنگ و مزه آب هم گرفته شود و کمک بسیار زیادی به افزایش کیفیت  آب تصفیه شده می کند.

ساخت تصفیه آب با بطری

ساخت تصفیه آب با بطری

تصفیه آب به روش دستی:

**************************************************

اما اگر برای شما مقدور نیست که از روش  ذکر شده در بالا استفاده کنید و به دنبال روش های ساده تری هستید می توانید یک دستگاه تقطیر یا تصفیه آب ساده در خانه درست کنید و آب تصفیه شده و سالم در اختیار داشته باشید.

در این روش شما به یک ظرف بزرگ و یک فنجان و مقداری نخ کار احتیاج دارید.

نخ کار شما باید به صورتی باشد که در برابر رطوبت آسیب نبیند و همچنین به میزان کافی محکم و ضخیم باشد.

به وسیله نخ فنجان خود را به درب ظرف بزرگی وصل کرده و آن را در داخل ظرف قرار دهید. شما باید به شکلی این فنجان را درون ظرف بگذارید که زمانی که درب را وارونه میکنید فنجان درست در زیر دسته ظرف قرار داشته باشد.

با توجه به عمق فنجان، درون ظرف آب بریزید ولی دقت کنید که فقط نصف ظرف خود را پر از آب کنید.

زمان دهید تا آب به جوش بیاید و تقطیر شده و قطره های آب در فنجان جمع گردند. حداقل آب باید برای بیست دقیقه بجوشد.

در همین مدت زمان تبخیر آب ، همه ی میکروارگانیسم های موجود در آن از بین رفته و کشته می شوند، نمکها و فلزهای سنگین و دیگر مواد شیمیایی هم از بین خواهند رفت و به این ترتیب شما آبی سالم و تصفیه شده در دسترس خواهید داشت.

شاید به نظر تصفیه آب به روش دستی ساده تر باشد ،اما آبی که از طریق ساخت تصفیه آب با بطری بدست می آید به مراتب سالم تر و با کیفیت تر خواهد بود.

در صورت هرگونه سوال در مورد ساخت تصفیه آب با بطری و یا خرید دستگاه تصفیه آب مناسب با شرکت پاک آبان ایلیا گستر در ارتباط باشید.

دسته‌بندی: وبلاگبرچسب‌ها: ,