آخرین بروز رسانی: 3rd جولای, 2022

تصفیه آب دستی

تصفیه آب دستی

در این نوشتار قصد داریم تا روش ساخت دستگاه تصفیه آب دستی یا خانگی را به شما آموزش دهیم تا اگر در شرایط اضطراری قرار گرفتید به آب آشامیدنی پاکیزه دسترسی داشته باشید.

تصفیه آب دستی

تصفیه آب دستی

آموزش ساخت دستگاه تصفیه آب دستی یا خانگی

همانطور که میدانید کیفیت آب در سلامتی ما انسانها نقش مهمی را ایفا می کند و در شرایطی که ما به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداریم میتوانیم با روش ساده تصفیه آب دستی این امکان را برای خود فراهم کنیم.در ادامه با ما همراه باشید.

وسایل مورد نیاز ساخت دستگاه تصفیه آب دستی

  • یک ظرف تمیز
  • چند عدد بطری
  • کلر برای ضدعفونی
  • آب ژاول

شما در این روش برای تصفیه آب دستی به یک ظرف تمیز نیاز دارید،ظرف شما باید یک درب محکم داشته باشد تا به راحتی باز نشود.

علاوه بر این ظرف به چند عدد بطری برای نگهداری آب نیز نیاز دارید. شما می توانید از بطری نوشابه استفاده کنید اما به هیچ عنوان نمیتوانید از بطری شیر یا آب میوه استفاده کنید زیرا قند موجود در شیر باعث رشد باکتری در آب می شود و به دیواره بطری میچسبد.

بطری ها را تمیز شسته و با ۱ قاشق چای خوری کلر به طور کامل ضدعفونی کنید.

ضدعفونی کردن آب بیشتر میکروارگانیسم ها را می کشد اما فلزات سنگین، نمک ها و مواد شیمیایی دیگر را از بین نمی برد.

میکروارگانیسم ها جاندارانی هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند و در همه‌جا، از آب‌وهوا گرفته تا خاک و روی پوست بدن و مخاط بدن انسان و جانوران به میزان فراوان وجود دارند و می‌توانند بیماری‌زا یا مفید باشند.

شما میتوانید قبل از اینکه آب خود را تصفیه کنید آن را از یک پارچه تمیز رد کنید تا از آلودگی ها کاسته شود و یا شما همچنین می توانید آب خود را چند ساعت قبل از تصفیه در بطری بریزید تا ذرات سنگین ته نشین شوند و از آب بالای بطری برای تصفیه آب استفاده کنید.

ظرف درب دار خود را پر از آب کنید و بجوشانید و اجازه دهید تا آب حداقل ۱ دقیقه و حداکثر تا ۵ دقیقه جوشیده شود،در این صورت کمی از آب تبخیر خواهد شد،اما اشکالی ندارد.

۱۶ قطره از آب ژاول را به ۳٫۸ لیتر آب اضافه کنید و مخلوط کرده و بگذارید ۳۰ دقیقه بجوشد.( از آب ژاول هایی استفاده کنید که حاوی ۵٫۲۵ تا ۶ درصد هیپوکلریت سدیم است. آب ژاول باید حاوی هیچ پاک کننده یا مواد شیمیایی دیگری نباشد)

اضافه کردن آب ژاول باعث میشود میکروارگانیسم های موجود در آب  از بین بروند.

در نهایت توجه کنید که اگر آب بوی خاصی می دهد آنرا ۱۵ دقیقه دیگر بجوشانید.

تصفیه آب دستی

تصفیه آب دستی

روش های دیگر ساخت دستگاه تصفیه آب دستی

  • ساخت دستگاه تصفیه آب با انرژی خورشیدی
  • ساخت فیلتر آب زغال چوب و بیولوژیکی
  • تصفیه آب دستی ساده

روش اول برای مواردی است که نمیتوانید آب را بجوشانید و یا آب ژاول در اختیار ندارید،بنابراین می توانید از نور خورشید برای ضدعفونی کردن آب استفاده کنید.

به این ترتیب که بطری را با آب پر کنید و درب آن را محکم ببندید و حداقل ۶ ساعت جلوی نور مستقیم خورشید قرار دهید. این روش فقط برای بطری های PET به کار می رود.

در روش دوم نیز شما باید از فیلتر فعال زغال چوب که از فروشگاه های لوازم آکواریوم خریداری کنید،استفاده کنید.

در روش تصفیه آب دستی ساده هم شما میتوانید با استفاده از نخ یک فنجان را به درب ظرفتان وصل کنید و آن را در ظرف قرار دهید. شما باید طوری فنجان را قرار دهید که وقتی درب را وارونه می کنید فنجان زیر دسته ظرف قرار بگیرد، بگذارید آب به جوش بیاید تا آب تقطیر شود و قطرات آب در فنجان جمع شود، آب باید حداقل ۲۰ دقیقه بجوشد.

در پایان شما همراهان عزیز در صورت هر گونه سوال میتوانید با مجموعه تصفیه آب ایلیا گستر در ارتباط باشید.

تصفیه آب دستی

تصفیه آب دستی

دسته‌بندی: وبلاگبرچسب‌ها: ,