آخرین بروز رسانی: 13th آگوست, 2022

برخی از کاربردهای تصفیه آب که ممکن است ندانید

تصفیه آب

همانطور که میدانیم نوشیدن آب سالم برای بدن بسیار ضروری می باشد چرا‌ که بیش از 70 درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است. آب لوله کشی به علل مختلفی دارای آلاینده هایی اعم از آهک، منیزیم , گچ , آلاینده های شیمیایی , نیتریت , نیترات و … بوده که موجب ایجاد بیماری های گوارشی , کلیوی و غیره میگردد.
در دستگاه تصفیه آب ، کلیه ی املاح با روش اسمز معکوس حذف میگردد . این فرایند تا مرحله پنجم تصفیه آب خانگی به پایان رسیده و در مرحله ششم ، مواد معدنی مفید و مورد نیاز بدن به آب اضافه می شود که نتیجه ی آن آبی گوارا و سالم جهت آشامیدن می باشد.

حال ، شاید تصور شود که آب تصفیه شده توسط دستگاه تصفیه آب خانگی صرفا برای نوشیدن استفاده می شود؛در صورتیکه کاربردهای دیگری هم دارد که به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم:

کاربردهای تصفیه آب

1- پختن غذا:

میزان کیفیت و نحوه ی طبخ غذا اثر به سزایی بر سلامت اعضای خانواده دارد.استفاده از آب تصفیه شده برای پختن غذا نقش مهمی در جلوگیری از بیماری های مختلف به خصوص بیماری های کلیوی و گوارشی دارد.این موضوع برای بانوان باردار،خردسالان،و بیماران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر از آب لوله کشی(آب سخت) برای پخت غذا استفاده میکنید باید بدانید :
اولا ؛ با جوشیدن آب در حین طبخ غذا،مولکول های آب،تبخیر شده و درنتیجه میزان املاح و سختی آب بیشتر می شود.
ثانیا ؛ آب سخت باعث دیر پخته شدن حبوبات میگردد .
ثالثا ؛ به جداره قابلمه آسیب زده  و باعث ایجاد قشر آهکی بر روی جداره قابلمه می شود.
2- دم کردن چای و قهوه:

اگر در کتری ،سماور،چای ساز و غیره از آب تصفیه شده استفاده کنیم به هیچ وجه رسوب نگرفته و دیگر نیازی به رسوب گیر سماور و کتری پیدا نمی کنیم. همچنین  آب سخت(آب لوله کشی) باعث از دست دادن طعم و مزه خوب چای و قهوه می‌شود.
پیشنهاد میکنیم یکبار چای و یا قهوه را با آب تصفیه شده تهیه و میل بفرمایید تا تفاوت را احساس کنید . مطمئن باشید از طرفداران آن خواهید شد .
3- اتوکشی:

اگر برای اتوی بخار از آب تصفیه شده استفاده کنیم دیگر نیازی به جرم گیری نخواهیم داشت ( اتو نیازی به calc clean ندارد).
4- تمیز کردن میوه ها:

بعد از شستشوی میوه ها و از بین بردن گل و لای آنها،‌ بهتر است سطح آنها را با آب تصفیه شده تمیز نماییم ؛ با این عمل از احتمال آلوده شدن میوه به آلاینده ها جلوگیری کرده ایم.
5- آب دادن به گیاهان:

برای نگهداری بهتر از گیاهان باید از دادن آب خیلی سرد و کلردار به آنان خودداری نماییم.از آنجایی که آب تصفیه شده بدون کلر و مشتقات شیمیایی آن و همچنین حاوی مواد معدنی است ؛ لذا استفاده آن برای گیاه بسیار مفید می باشد.
6- آکواریوم :

آلاینده های آب از جمله کلر , شوینده ها و نیترات برای ماهیان آبزی بسیار مضر و کشنده است. کسانی که به صورت تخصصی در پرورش و نگهداری ماهی اعم از تزیینی و خوراکی فعالیت میکنند از این موضوع مطلع بوده و به نسبت ظرفیت آب مورد نیاز از دستگاه تصفیه آب با روش اسمز معکوس استفاده میکنند.
7- خودرو:

بخش هایی از خودرو که نیاز به استفاده از آب دارند،عبارتند از :
الف : رادیاتور
در رادیاتور خودرو باید از آب تصفیه شده استفاده شود چون آبی که داخل آن است ممکن است ماه ها و یا حتی سالها عوض نشود لذا املاح آن میتواند باعث رسوب گرفتگی داخل موتور (بخشی که توسط آب خنک می شود) و یا لوله ها و اتصالات شود .
توجه: بطری هایی که معمولا به رنگ سبز و یا آبی به عنوان آب رادیاتور بفروش میرسد نیز توسط دستگاه های تصفیه آب در مقیاس های بزرگتر تولید میشود .
ب : مخزن شیشه شور
برای استفاده ی خوب از برف پاک کن خودرو باید داخل مخزن یک مقدار مایع شیشه شور ریخته و الباقی آن را از آب پر کنیم . اگر از آب تصفیه شده استفاده کنیم از رسوب گرفتگی در خروجی مخزن،شلنگ، اتصالات و چشم شیشه شور جلوگیری کرده و طول عمر آنها را بالا میبریم .
ج : باتری
در نوع باتری های غیر اتمی،می توان در صورت کم شدن میزان آب باتری سلول های آن،از آب تصفیه شده در پرکردن آن استفاده کرد . (توجه : استفاده از آب تصفیه شده جهت باتری , زمانی که دسترسی به آب باتری مخصوص وجود ندارد ، پیشنهاد می شود).
8- گرفتن خروجی به یخچال ساید بای ساید:

تمامی یخچال های ساید بای ساید به علت اینکه امکان رسوب گیری در مسیر آب مخصوصا قسمت انجماد آن بسیار بالا است ، دارای فیلتر تصفیه آب هستند . عده ای بر این باورند که این فیلتر هاعمل تصفیه آب را به صورت کامل انجام داده و کلیه ی املاح را حذف میکند ؛ در صورتی که فیلتر های ساید بای ساید از مواد فیلتر دوم تصفیه آب خانگی تشکیل شده که تنها بخشی از عمل پیش تصفیه را انجام میدهد و میتوان گفت کمتر از یک درصد از املاح آب در آن حذف میشود .
چنانچه از تصفیه آب خانگی در منزل استفاده کنید ، میتوان یک خروجی به ساید بای ساید متصل نمود . در این صورت دیگر نیازی به فیلتر ساید نبوده و میتوان طول عمر لوله ها , مخزن و اتصالات را تضمین نمود.

کاربردهای تصفیه آب

کاربردهای تصفیه آب

مقالات مرتبط :

تصفیه نیترات آب

دسته‌بندی: وبلاگبرچسب‌ها: