انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

در این مقاله می خواهیم انواع دستگاه تصفیه آب خانگی را از نظر روش تصفیه و نیز محل نصب و مزایا و معایب آن، مورد بررسی قرار دهیم و در پایان با توجه به شناخت کلی که نسبت به مدل ها و شیوه های تصفیه هریک از این دستگاه ها ارائه شده است بتوانید بهترین و کامل ترین نوع دستگاه تصفیه آب را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

امیدواریم که در ادامه،مطالب ارائه شده در این نوشتار بتواند شما را در امر خرید و انتخاب مناسب دستگاه تصفیه آب با توجه به شرایط و نیازتان راهنمایی کند

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی بر اساس تکنولوژی به کار رفته در آن:

  1. دستگاه های تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اولترا فیلتراسیون (UF)
  2. دستگاه های تصفیه آب با دقت بالای 5 میکرون
  3. دستگاه های تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اسمز معکوس (RO)

دستگاه تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اولترا فیلتراسیون (UF)

دستگاه تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اولترا فیلتراسیون (UF) یکی دیگر از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی به حساب می آید که در آن فیلتر UF کاربردی شبیه به فیلتر ممبران RO  به کار رفته است و تنها تفاوت آن با فیلتر ممبران این است که منافذ فیلترهای UF در حدود 0.01 میکرون هستند.

این فیلتر بر خلاف فیلتر ممبران اسمز معکوس که معمولا با جریان برق کار می کند، از فشار هیدروستاتیک برای عبور دادن آب استفاده می کند و نیازی به پمپ ندارد.

 دستگاه تصفیه آب UF برای آب هایی مناسب  است که میزان سختی آب (TDS) در محدوده استاندارد قرار دارد ولی مواد جامد معلق در آب (TSS) از حد مجاز بالاتربوده و یا آب از نظر عوامل ویروسی،انگل ها و باکتری ها  آلوده است.

فیلتر UF بر خلاف فیلتر ممبران اسمز معکوس به کلر مقاوم است و در نتیجه برای تصفیه آب شهری بدون نیاز به فیلتر کربنی مناسب است، ولی نمی تواند کلر، بو و مزه بد آب را رفع کند.

دستگاه تصفیه آب با دقت بالای 5 میکرون

یکی دیگر از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی،دستگاه تصفیه آب با دقت بالای 5 میکرون است که به طور معمول دارای فیلترهای الیافی و کربنی می باشد و قابلیت حذف ذرات معلق با اندازه بالای 5 میکرون را از آب دارد.

این دستگاه با دقت بالای 5 میکرون توانایی حذف شن های ریز، ذرات معلق موجود در لوله ها مثل زنگ آهن و حتی تخم و لارو حشرات را دارد که اگر این دستگاه به فیلترهای کربنی مجهز باشد، می تواند تا حد قابل قبولی مواد شیمیایی آب مانند فلزات سنگین، رنگ ،بو و طعم و تا حد کمی باکتری ها را نیز حذف کند.

هر چه اندازه منافذ این فیلترها کوچکتر باشد، آلاینده های ریزتری را می تواند از آب جداسازی و تصفیه کند.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اسمز معکوس (RO)

عملکرد دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO) که یکی از انواع دستگاه تصفیه آب خانگی به شمار میرود بدین شکل است، که آب با فشار ایجاد شده توسط یک پمپ کوچک از فیلتر ممبران عبور داده می شود.

فیلتر این دستگاه که بالاترین دقت ممکن را در تصفیه آب دارد،منافذی به کوچکی 0.0001 (یک ده هزارم) میکرون دارد، در نتیجه تنها ماده ای که اجازه عبور از فیلتر ممبران را دارد مولکول آب است،بنابراین خروجی این فیلتر آب زلال و بدون هر نوع ماده محلول و آلودگی است.

دقت فیلتر ممبران در تصفیه آب 98 تا 99 درصد است واین یعنی حذف کامل مواد معدنی مفیدی مانند کلسیم، منیزیم و …. از آب،که این موضوع در دراز مدت میتواند برای سلامتی مضر باشد.

به همین دلیل در انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی، با اضافه کردن فیلتر مینرال بعد از فیلتر ممبران املاح مفیدی مانند منیزیم و کلسیم در حد مناسب و استاندارد به آب اضافه می شود، تا تاثیر بد و مزه تلخی آب تصفیه شده صد در صد خالص از بین برود.

بر همین اساس اگر دستگاه تصفیه آب شما به فیلتر مینرال و شیر میکس مجهز باشد، می توان مطمئن بود که ضمن داشتن آبی با بالاترین کیفیت از نظر سلامتی، املاح مفید و طبیعی آب مثل کلسیم، منیزیم و پتاسیم و …را هم از طریق آب آشامیدنی برای مصرف در اختیار دارید.

مدل های مختلف دستگاه تصفیه آب خانگی

سیستم دستگاه های تصفیه آب خانگی از جهت سادگی و یا کارکرد پیچیده آنها به دسته های مختلفی تقسیم میشوند که در زیر به آنها اشاره میکنیم.

  • دستگاه رومیزی کلمنی
  • دستگاه زیرسینکی
  • دستگاه سرشیری
  • دستگاه آب شیرین کن خانگی اسمز معکوس RO
  • دستگاه ورودی آب ساختمان
  • دستگاه سه مرحله ای
  • دستگاه شش مرحله ای
  • دستگاه هفت مرحله ای یونیزه قلیایی

بنابراین مهم ترین فاکتور در انتخاب و خرید انواع دستگاه تصفیه آب خانگی این است که شما می خواهید چه نوع ناخالصی را  از آب حذف کنید و این که آیا فقط در مورد سلامتی آب نگران هستید و یا طعم و بوی نامطلوب آب هم شما را اذیت می کند.

و همچنین توصیه ما این است که قبل از خرید انواع دستگاه تصفیه آب خانگی، از اختصاصی نبودن فیلترهای آن اطمینان پیدا کنید، تا به هنگام تعویض فیلترهای دستگاه با مشکل تهیه فیلترها مواجه نشوید.

 

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی